آخرین مطالب ارسالی




















انواع اعتیاد
اعتیادات مجاز
اعتیادات مجاز عبارتند از: وابستگی و تداوم در مصرف موادی که به عنوان دارو شناخته شده بطور طبیعی یا صناعی بدست میآید. و شامل بسیاری از مواد دارویی بویژه آرام بخشها و خواب آورها میشوند که این مواد با تجویز پزشک و یا اغلب خود سرانه مصرف میشوند. اعتیادات مجاز خود به دو دسته تقسیم میشوند. اعتیاد به مواد مخدر طبیعی و صناعی به عنوان دارو شناخته میشوند. و اعتیاد به موادی که تنها از دیدگاه روانی عادتزا هستند و تداوم مصرف را ایجاب میکنند همانند تنباکو و مشابهین آنها. اعتیادات به این مواد از ساده ترین تا خطرناکترین عوارض را در معتاد و بطور غیر مستقیم در خانواده و جامعه موجب میگردد. مثل عوارض قلب و عروق ، سرطان در دستگاه تنفس.
اعتیادات غیر مجاز
اعتیادات غیر مجاز عبارتند از: وابستگی افراد به مصرف همیشگی مواد و بهره گیری از عواملی که بنابر قوانین کشوری یا بینالمللی غیر مجاز شناخته میشوند این امر در نتیجه ناپسند بودن مظاهر اعتیاد از دیدگاه پزشکی ، بهداشتی ، روانی و اجتماعی میباشد. علل مختلف اعتیاد عبارتند از: ارضاء هوسها ، زیاده طلبی ، گرفتن انگیزههای احساسی ، احساس یکنواختی ، بیکارگی و وقت گذرانی- فقر ، عدم عدالت اجتماعی و ناهنجاریهای مالی و اقتصادی و بسیار رفاه و عوامل درونی مثل نوسانات فیزیولوژیک و پاتوفیزیولوژیک یعنی بیماریهای جسمی و روانی بویژه در اشکال مزمن و رنجور کننده و نارسایی اصول پزشکی در مورد تامین بهداشت جامعه و عدم توان درمان کلیه بیماریهای موجود ، یکی از دلایل اصلی اعتیاد میباشد.
ویژگیهای افراد معتاد
فرد معتاد کسی است که اساسا یا از خود و یا از محیط خود و یا هر دو احساس ناخشنودی ، نارضایتی و ناراحتی دارد و در چنین حالت نامطلوبی ناگزیر از مصاحبت و موانست با افرادی که برخلاف او دنیا را محل مناسبی برای زیستن یافتهاند و علی رغم مسائل و مشکلات آن بگونهای خود را با شرایط زندگی وفق دادهاند آن را عقل میکنند. معتاددان در توهمات خود یک دنیای صنایی نسبتا رضایتبخش برای خویش متصورند که نه تنها بر هیچگونه تغییری یا در خود و یا در محیط مبتنی نیست بلکه دنیای خیالی آنان تنها بر اساس حضور مواد در بدنشان و نیاز به آن و رفع آن نیاز استوار است و غالبا آنان از احساس ناامنی ، احساس بی کفایتی ، احساس تنهایی ، نفرت ، نوسانهای افسردگی ، اضطراب شدید و بویژه کششها و تعارضات درون فردی بگونهای رنج میبرند. به هر حال اعتیاد و یک پدیده مخرب اجتماعی است زیرا اثرات نامطلوب و عواقب وخیم آنها تنها دامنگیر شخص معتاد نمیشود بلکه همه افراد را که بگونهای با آنان وابستگی و ارتباط نزدیک دارند فرا میگیرد مخصوصا که فرد معتاد مسئول اداره یک خانواده و در نقش هم پایه نیز باشد.
اثرات دارویی مواد مخدر
مصرف مواد مخدر و دیگر ترکیبات اعتیادآور بعلت اثرات دارویی ویژه خود تغییراتی در سطح فیزیولوژی و بیولوژی شخص بوجود میآورد که قسمت مهم این تغییرات بر روی سلسله اعصاب مرکزی و محیطی انجام میگیرد و نتیجتا بر روی حالات جسمانی- روانی فرد اثر میگذارد و شخص مواجه با تجاربی در تداوم از اهمیتی خاص برخوردار خواهد بود. و مهمترین این تغییرات عبارتند از:
تسکین موقت آلام روحی مانند اضطراب ، افسردگی و بیقراری و تسکین موقت دردهای جسمانی و احساس رضایت و آرامش درونی موقت و تشدید موقت و میزان هوشیاری بگونههای غیر قطبی و چون اغلب معتادین قبل از اینکه به اعتیاد روی آورند با مشکلاتی متعدد مانند اضطراب ، افسردگی ، بی قراری و تضادهای گوناگون مواجه بودهاند لذا مصارف اولیه مواد مخدر ممکن است در کوتاه مدت سبب تسکین ناراحتیهای فوق گردد و ترک ناگهانی و یا کاهش مصرف مواد مخدر پس از ایجاد وابستگی بدنی نسبت به دارو سبب اختلالاتی میگردد مانند بیقراری ، اضطراب ، خستگی مفرط ، گیجی ، حالات تهوع ، استفراغ و اسهال عدم تمرکز شدید و پاشیدگی افکار. در چنین مرحلهای فرد معتاد با چنین حالاتی روبرو میگردد و بنابراین تنها راه فرار از آن را استفاده مجدد دارو بداند. وابستگی فرد معتاد نسبت به ماده مخدر صرفا بدنی نیست و جنبههای وابستگی روانی آن به دارو در رابطه با مشکلات شخصیتی فرد در جریان تداوم اعتیاد از اهمیت اولیه برخوردار است.
ریشههای روانی اعتیاد
از نقطه نظر روانشناسی عقیده بر این است که اعتیاد به مواد مخدر بگونهای غیر مستقیم واکنش و پاسخی است مخرب در مقابل کنشهای غیر قابل تحمل بیرونی و درونی که بدان وسیله فرد سعی میکند آلام و مشکلات درونی خود ، مانند اضطراب، افسردگی و محرومیتها را کاهش داده و یا تسکین بخشد که در واقع انتخاب شیوهایست ناسالم به منظور فرار از واقعیتهای موجود.
در واقع معتاد همانند دیگر افراد ، انسانی است که نیاز دارد عشق بورزد و مورد عشق قرار گیرد (عشق سازنده و حقیقی) او میخواهد به دیگران محبت کند و مورد مهر و محبت قرار گیرد وجودش برای دیگران موثر و با ارزش باشد و متقابلا وجود دیگران برای وی مفید و با اهمیت باشد، سرانجام ندای درونش از او میخواهد که او بایستی تغییر کند تغییری که او را از تمامی این مصائب و مشکلات برهاند و در تبادل خود و جامعهاش قبول مسولیت نماید متاسفانه بر اثر نارساییها و انحرافات خانوادگی و اجتماعی و همچنین عدم یک نظام تربیتی صحیح فرد به تدریج از مسیر حقیق دور میشود و با انتخاب شیوه و معیارهای مخرب از خود و جامعهاش بیگانه میگردد و این گریز از خویشتن خویش و بیگانگی وی را به انزوا و فرار هرچه بیشتر از واقعیتها میکشاند.
آسیب پذیری جوانان در دوران بلوغ
دوران بلوغ دورهایست که فرد با تضادها و کشمکشهای متعدد درونی مواجه میگردد. در این زمان او بخوبی احساس میکند که به مرحلهای جدید از زندگی میبایستی وارد شود و مسولیتی در قبال خود و جامعهاش اتخاذ نماید. مرحلهای که او را با نگرانی ، اضطراب و مشکل تصمیم گیری روبرو میسازد و او سعی میکند بگونهای بر مشکلات خویش فائق آید. عدم توجه به اعضای خانوداه توقعات بیجا و بیمورد اطرافیان ، بدون در نظر گرفتن حساسیت این دوره و توقعات و ارزشهای متضاد اجتماعی اختلالات تطابقی در خانواده و زمینههای نامطلوب شخصیتی فرد بسهولت وی را در این دوره در مقابل انحرافات مختلف آسیب پذیر میسازد.
پیشگیری به عنوان بهترین شیوه مقابله با اعتیاد
اساس پیشگیری تعلیم و تربیت ، راهنمایی ، مشورت و ارشاد خانوادههاست این آموزش باید در یک طیف گسترده اعم از رسمی و غیر رسمی صورت پذیرد و بویژه از رسانههای گروهی در جهت آموزشی و نتیجتا پیشگیری از اعتیاد نخست با تحلیل کلیه عوامل احتمالی اعم از فرهنگی ، اجتماعی ، خانوادگی ، تحصیلی و غیره که افراد سالم را بسوی این انحراف عظیم مذهبی ، اخلاقی ، اجتماعی و خانوادگی سوق دهد، کمال استفاده بعمل آید. آنگاه مسئولان تعلیم و تربیت علما و روحانیون ، روانشناسان و سایر صاحب نظران شیوههای مقابله را در چارچوب نظام حکومتی و متناسب با ارزشهای حاکم بر جامعه ارائه دهد.
برچسبها: نظر والدین خود را در مورد اعتیاد بنویسید-
با آغاز طرح تحول اقتصادی در دولت دهم ـ که با اجرای هدفمندی یارانه ها آغاز شد ـ تا به امروز بیش از پنج سال می گذرد. در طرح اولیه هدفمندی قرار بود این طرح پنج ساله و پلکانی اجرا شود؛ اما در عمل چه دولت قبل و چه دولت فعلی هیچ گاه به قانون هدفمندی عمل نکردند و همواره سلیقه ای و میلی این قانون را اجرا کرده اند.
هرچند دولت فعلی به زعم خود تلاش های فروانی برای مدیریت پرداخت یارانه ها و حذف یارانه بگیران پردرآمد انجام داد، تا به امروز موضوع پرداخت یارانه نقدی به عنوان یکی از موضوعات پیچیده و غیرقابل حل در ساختار اقتصادی کشور پابرجا مانده است.
بر اساس قانون بودجه سال 94 و کاهش 3000 میلیاردی بودجه پرداخت نقدی یارانه ها دولت مجبور بود که نزدیک به شش میلیون را از فرایند گرفتن یارانه نقدی حذف کند؛ البته در این راه نیز قدم هایی برداشت که در هر مرحله با اعتراضات فروانی در بین کسانی که از این فرایند حذف شده بودند روبه رو بود، چون برخی حذف شدگان معتقد بودند که بناحق و یا اشتباهی حذف شده اند.
البته در این میان به دلیل اینکه دولت در این زمینه اطلاع رسانی دقیقی انجام نمی دهد، سخنان ضد و نقیضی به گوش می رسید و همچنان دقیقاً مشخص نیست، چه تعداد ایرانی و یا خانوار یارانه نقدی دریافت می کنند و یا تاکنون چه تعداد افراد در پروسه حذف قرار گرفته اند!
به هر حال با نزدیک شدن به سال 95 زمزمه های جدیدی از اقدامات دولت برای سر وسامان دادن به موضوع یارانه ها به گوش می رسد؛ با اینکه برخی از این شنیدها ذهن هر شنونده ای را متعجب می کند.
در جدیدترین اقدام دولت اعلام شد که دولت قصد دارد در سال آینده 15 میلیون ثروتمند را از دایره یارانهبگیران حذف کند و منابع حاصل را (معادل1/8 هزار میلیارد تومان) به خانوارهای با درآمد پایین اختصاص دهد. بخش جالب این تصمیم این است که طبق این مصوبه ثروتمندانی که یارانه آنها قطع میشود، میتوانند فرد مستمندی را که یارانهشان به آنها اختصاص مییابد را خود انتخاب و معرفی کنند! اگرچه این طرح در حالی از زبان نمایندگان مجلس مطرح شد که وزارت کار چند روز پس از انتشار خبر، از پیشنهاد چنین طرحی اعلام بی خبری کرد.
واقعاً مشخص نیست که چنین طرحی به ذهن کدام اندیشمندی رسیده که کسانی که حذف می شوند، جایگزین خود را مشخص کنند. افرادی که قبلا پرداخت یارانه نقدی را گداپروری خطاب می کردند، امروز با طرح های خنده دار خودشان توهین و منت را نیز به آن اضافه کرده اند.
خارج از بررسی این طرح که البته صحت و سقم آن نیز همچنان محل تردید است و همچنین جزئیات دقیق آن هم مشخص نیست که چطور و چگونه دولت قصد اجرای این مهم را دارد، این موضوع است که علی رغم این تکذیب و تأییدها امروز لیستی به صورت مصور در شبکه های مجازی منتشر شده و ویژگی افرادی که در آینده یارانه آنها قطع خواهد شد، مشخص گردیده است.
در شرایط کنونی حقوق پرداختی به خانوادههای تحت حمایت سازمان بهزیستی برای خانوار 4نفره حدود 53 هزار تومان است، حال آنکه اگر یارانه پرداختی دو یا سه خانوار به این خانوار تخصیص یابد، خط بودجه این خانوار 360 تا 540 هزار تومان افزایش خواهد یافت، بدون اینکه هزینه اضافی برای دولت ایجاد شود؛ اما رسیدن به چنین نقطه آرمانی از طریق طرح های مضحک امکان پذیر نیست و تنها باعث نارضایتی در میان فقیر و ثروتمند خواهد شد.
در حالی که دولت می تواند از طریق سامانه های اطلاعاتی به راحتی افراد ثروتنند را در وهله اول شناسایی و حذف و در ادامه از طریق پایش اطلاعاتی سایر گروه های درآمدی را شناسایی کند. با شناسایی دقیق گروه های هدف از طریق کارت های یارانه که امکان صدور آن وجود دارد، یارانه نقدی را به این حساب ها واریز نماید که امکان برداشت نقدی نیز نداشته باشد و از طریق این پول امکان پرداخت قبوض و همچنین خرید کالاهای اساسی ایرانی از فروشگاه های مجاز فراهم باشد.
بنابراین با اینکه این راه حل نیازمند مقدمات فروانی است، در صورتی که عزم مناسبی در دولت وجود داشته باشد امکان عملی کردن این طرح وجود خواهد داشت. در این طرح، همچنین می توان تعداد افرادی که یارانه نقدی را دریافت می کنند کم و زیاد کرد؛ مضافاً اینکه میزان پرداخت ها را با توجه به نیازمندی متغییر قرار داد.
در همین راستا در چند روز اخیر این عکس در شبکه های اجتماعی منتشر شده که به احتمال قوی مکانیزم حذف یارانه بگیران در آینده نزدیک خواهد بود.
افراد کاندیدا برای حذف
دولت برای شناسایی افراد ثروتمند نیز برخی مکانیزمها را در نظر دارد. در این خصوص برخی از معیارها برای ارزیابی افراد ثروتمندان نیز به شرح زیر خواهد بود:
- کلیه خانوارهایی که سرپرست یا یکی از اعضای تحت تکفل آنها مدیر کل دستگاههای اجرایی یا بالاتر باشد.
-کلیه خانوارهایی که سرپرست یا یکی از اعضای تحت تکفل آنها پزشک، دندانپزشک، قاضی، وکیل، سردفتر یا عضو هیأت علمی دانشگاه بوده است.
-کلیه خانوارهایی که سرپرست یا یکی از اعضای تحت تکفل آنها مدیر عامل یا اعضای هیأت مدیره نهادهای عمومی بوده یا سمتی همتراز داشته باشند.
-کلیه خانوارهایی که سرپرست یا یکی از اعضای تحت تکفل آنها رئیس بانک و موسسات اعتباری، بیمه، تعاونیها یا لیزینگ باشند.
-کلیه خانوارهایی که سرپرست یا یکی از اعضای تحت تکفل آنها مالک واحدهای تولیدی و توزیعی با بیش از 5 نفر کارکن باشند.
-کلیه خانوارهایی که سرپرست یا یکی از اعضای تحت تکفل آنها مالک یا مدیر شرکتهای مشاوره و پیمانکاران باشد.
-کلیه خانوارهایی که سرپرست یا یکی از اعضای تحت تکفل آنها دارنده مجوز صنفی ممتاز درجه یک صرافی بوده یا شغلهای مشابه داشتند.
-کلیه خانوارهایی که سرپرست یا یکی از اعضای تحت تکفل آنها افسران نظامی از درجه سرهنگ و بالاتر باشند.
-کلیه خانوارهایی که سرپرست یا یکی از اعضای تحت تکفل آنها فرمانداران، شهرداران یا اعضای شورای شهر بالای 50 هزار نفر باشند.
-اشخاصی که در ایران سکونت ندارند.
-خانوارهایی که دو خودرو یا بیشتر دارند.
-خانوارهای دارایی خودرو خارجی با سند ملکی باشند. (خودروهای کرهای 2005 به بعد، ژاپنی 2005 به بعد، اروپایی و آمریکایی 2000 به بعد، سوزوکی 88 به بعد، مزدا 86 به بعد نیسان تیانا 82 به بعد، ماکسیما 85 به بعد، مگان 2000، 88 به بعد، سراتو از سال تولید، چینیها از سال از سال 93 به بعد).
-دارندگان 3 سند ملکی که دو سند در شهرهای بزرگ داشته باشند.
-کلیه خانوارهایی که در 5 سال گذشته معاملات ملکی به ارزش 500 میلیون تومان در شهرهای بزرگ و 300 میلیون تومان داشته باشند.
-کلیه خانوارهایی که ارزش یکی از وامهای دریافتی آنها بیشتر از 80 میلیون باشد.
-خانوادههای دارای بیماری صعب العلاج، سرطانی و معلول استثنا هستند.
منبع خبر : سایت تابناک فرایند حذف یارانه 15 میلیون ایرانی مشخص شد!+ نمودار
برچسبها: فرایند حذف یارانه 15 میلیون ایرانی مشخص شد, نمودار
فايل بعد از خريد و پرداخت مبلغ 3000تومان قابل دريافت خواهد بود.. |
توجه شاید گزارش زیر را نیز نیاز داشته باشید:
دانلود گزارش کارآموزی میکروبیولوژی فایل ورد قابل ویرایش
برچسبها: گزارش کارآموزی آزمایشگاه بیمارستانی هماتولوژی, 39 صفحه تایپ ورد مرتبتهیه محیط کشت ( بلاد آگار - مولر هینتون - مک کانکی و ...)
مراحل کشت ادرار
مدفوع
خون و سایر مایعات بدن
کشت زخم
تست آنتی بیوگرام و قرائت آن - نحوه بررسی محیط کشت
مراحل تشخیص باکتری از لحاظ گرم مثبت و منفی بودن
کالیبراسیون و کنترل کیفی
تهیه رنگ های مورد نیاز بخش میکروب
و...
فایل در 29 صفحه عالی و مرتب تایپ شده
قیمت دریافت فقط 2900 تومان
فايل بعد از خريد و پرداخت مبلغ 2900تومان قابل دريافت خواهد بود.. |
|
برچسبها: دانلود گزارش کارآموزی میکروبیولوژی فایل ورد قابل و
کلیه سوالات وزارت بهداشت در همه سایت ها کلا بدون جواب می باشند
شما با پرداخت مبلغ 2700تومان بلافاصله سوالات را دریافت خواهید کرد
مبلغ 2700 تومان قابل پرداخت با کلیه کارتهای بانکی می باشد
فايل بعد از خريد و پرداخت مبلغ 2700تومان قابل دريافت خواهد بود.. |
توجه ایمیل فاقد WWW می باشد
|
برچسبها: دفترجه سوالات کارشناسی ارشد وزارت بهداشت, پرستاری سال94
لینک دانلود آپدیت را بزنید
به همین سادگی
🎗شرح آپديت🎗
:christmas_tree:معرفي اضافه شدن يک پاداش ستاره جديد
اگر شخصي در حملات چندنفره 5 ستاره کسب
کند برنده يک جايزه منابع روزانه ميشود.
:heavy_check_mark:شما با بدست آوردن 5 ستاره از اتک هاي چندنفره(اتک معمولي) ميتوانيد بدست بياريد لوتي رو که به عنوان پاداش براي شما در نظر گرفته شده است.
:heavy_check_mark:هر چه ليگ شما بالاتر باشد پاداش شما بيشتر است.
:heavy_check_mark:هر روز يک پاداش ستاره جديد در دسترس خواهد بود.
:heavy_check_mark:پاداش ستاره شما در وزارت خزانه داري محافظت ميشود.
:heavy_check_mark:حداکثر پاداش روزانه از ليگ تايتان 3 به بعد موجود است.
:christmas_tree:لوت کارت:mahjong:
:heavy_check_mark:يک سبد شکسته لوت بعد از هر اتکي که به شما زده شود بوجود مي آيد.
:heavy_check_mark:شما با جمع آوري اين سبد برخي از منابع از دست رفته خود را بدست مي آوريد.
:heavy_check_mark:فقط يک سبد لوت در يک زمان ظاهر ميشود.
بصورت واضح تر اگر در زمان آفلاين بودن شما چندين اتک زده شود لوت کارت فقط يکي از اتک ها را ساپورت ميکند.
:heavy_check_mark:لوت کارت بصورت تصادفي در يک منطقه از دهکده شما قرار ميگيرد و منابع داخل آن شامل 20 درصد از منابع از دست رفته شماست.
:heavy_check_mark:اگر در يک اتک منابع سرقت شده بيشتر باشد لوت کارت اتک با منابع بيشتر سرقت شده را در نظر ميگيرد.
:heavy_check_mark:لوت کارت قابل جمع آوري نخواهد بود اگر مخازن شما فول(پر) باشند.
:christmas_tree:تغييرات کلن و ايجاد وزارت خزانه داري🏅
:heavy_check_mark:از اين پس کلن کستل داراي يک امنيت بالا براي محافظت منابع شما خواهد بود مانند يک بانک بنام وزرات خزانه داري .
:heavy_check_mark:وزارت خزانه داري محافظت ميکند از لوت هاي دريافتي از کلن وار(پاداش لوت) و پاداش ستاره
:heavy_check_mark:وزارت خزانه داري امن ترين مکان براي محافظت از منابع ميباشد تا زمان آزادسازي آن ها توسط شما
:heavy_check_mark:اصطلاح مخزن لوت وار از روي جزئيات کلن کستل به طور کلي حذف ميشود.
:heavy_check_mark:ظرفيت وزارت خزانه داري از روي تاون هال و لول کلن(قدرت کلن يا همان xp کلن) مشخص ميشود و ديگر لول کلن کستل تاثيري در آن ندارد.
:heavy_check_mark:لول کلن(قدرت کلن يا همان xp کلن) از اين پس از 《مخزن لوت اضافي وار》به 《مخزن اضافي وزارت خزانه داري》 تغيير يافته است و از اين پس ارزش کمتري نسبت به قبل خواهند داشت.
:heavy_check_mark:تغييرات کلن کستل در آپديت جديد به اين نحو است که مخازن کوچک روي سقف آن حذف خواهند شد.
:christmas_tree:تغييرات قدرت توپخانه عقاب و...:100:
:heavy_check_mark:بعد از آپديت ساختمان دفاعي توپخانه عقاب (Eagle Artillery) به گالم و بچه گالم 3 برابر بيشتر از حد معمول اتک ميدهد.
:heavy_check_mark:دومين اير ديفنس در تاون هال 6 بازگشايي ميشود.
:heavy_check_mark:سومين اير ديفنس در تاون هال 7 بازگشايي ميشود
🎗در نتيجه به تاون هال هاي 6 و 7 يک اير ديفنس اضافه ميشود.🎗
:christmas_tree:رفع باگ هاي موجود بازي:no_entry:
مشکلي که اسکلت ها زماني که در تعقيب هوگ رايدر ها بودن و بين ديوار ها گير ميکردن بر طرف شد
دونيت کردن چند اسپل دارک در دونيت
ها درست شد و فقط يک اسپل ميشه دونيت کرد
در موارد معدود بازيکن ها شروع به اپگريد کردن ميکردند و سپس بيکار ميموندند واسه مدت زمان زيادي و به مجدد برگشتن به بازي اپگريدي شبيه همون که نشون ميداد +20 روز رو :heavy_check_mark:
تمام عکاسان در برههای از مسیر حرفهای خود (فارغ از اینکه عکاس حرفهای باشند یا آماتور) به یک بن بست مشترک میرسند. به عنوان یک عکاس هنگامی که به حدی از مهارت فنی میرسید، با چیزی مواجه میشوید که بسیار شبیه به بحران شخصیت است. البته دقیقا نمیتوان گفت که شما به بنبست رسیدهاید، زیرا شما به همه چیز عکاسی، از ترکیببندی و مهارتهای فنی گرفته تا ویرایش عکسها، واقف هستید. در واقع به حدی رسیدهاید که نیاز به یک انقلاب و تغییر اساسی دارید. در این برهه انگار چیزی در کار شما کم است یا سر جای خودش نیست. معنی، مفهوم، ارتباط عاطفی و در یک کلام شناختن سبک کارتان همان چیزی است که در اینجا به آن نیاز دارید.
پس بیایید برای چند لحظه تمام چیزی را که درباره عکاسی میدانید از یاد ببرید و از زاویه دیگری به عکسهای خود نگاه کنید. بدون شک، رعایت ترکیببندی و نکات فنی عوامل مهمی در به وجود آوردن یک عکس خوب هستند، اما تا به حال به این فکر کردهاید که چگونه میتوان عکسی به وجود آورد که علاوه بر عوامل بالا مفهوم خوبی هم در آن نهفته باشد؟ عکسی که سبک داشته باشد و نشاندهنده دیدگاه شما به عنوان خالق آن اثر باشد.
مفهوم دادن به عکس یعنی درک این که در پس هر عکسی چیزی فراتر از نمایش دیداری زمان، مکان و موضوع نهفته است. هنگامی که خودتان را به چالش بکشید تا طرز فکر و دیدگاه خود را در پس عکسهایتان قرار دهید و با کسی که عکس شما را تماشا میکند ارتباطی عاطفی برقرار کنید، احساس بسیار بهتری نسبت به آن عکس پیدا میکنید.
عکسهای شما دقیقاً باید دیدگاه و چشمانداز شما را از جهانی که در آن زندگی میکنید، به نمایش بگذارند. به عنوان مثال، اگر شما شش عکاس را به اتاقی یکسان دعوت کنید و از هرکدام بخواهید که تصویری منحصربهفرد ایجاد کنند، مسلماً نتیجه کار شش عکس کاملاً متفاوت خواهد بود. مطمئن باشید بهعنوان یک عکاس، همین حالا هم مفاهیم خاصی در عکسهای شما وجود دارند، مسئله این است که در حال حاضر شما به صورت ناخودآگاه دیدگاهتان را در عکسها اعمال میکنید و از میزان واقعی آن بیخبر هستید.
مفهوم در عمل
حالا که متوجه شدید عکاسی و عکاس بودن چندان ربطی به داشتن آخرین مدلهای دوربین، لنزها و نرم افزارها و خیلی از لوازم ناشناختهی دیگر عکاسی ندارد، وقت آن فرا رسیده که به عکاس بهتری تبدیل شوید، عکاسی که هدف دارد. هنری دیوید توریو (Henry David Thoreau) میگوید:
پس بهتر است به این فکر کنیم که چطور میخواهیم خودمان را از فلسفه طبیعت فنی عکاسی رها کنیم؟ مهارتهایی که از طریق دیدن فیلمهای آموزشی، مقالات، کلاسهای عکاسی، کارگاههای عکاسی، ویدئوهای آموزشی آنلاین و چیزهایی از این دست کسب کردهاید، همچنان در ناخودآگاه ذهن شما وجود دارند. نمیخواهم بگویم تمام این مهارتها به درد نمیخورند، برعکس، با داشتن این مهارتها است که شما میتوانید به راحتی در شرایط نوری مختلف عکاسی کنید یا حتی با استفاده از نور طرحهای مختلفی در کار خود ایجاد کنید و در یک کلام، خیلی خوب میدانید که باید با دوربین چکار کنید و این میتواند راه را برای ایجاد روش خاص خودتان در عکاسی هموارتر کند.
از تمام اینها که بگذریم، شما باید شیوه جدیدی برای عکاسی پیدا کنید، شیوهای که بتواند دیدگاه شما را نشان دهد. پیدا کردن آن هم اصلاً کار راحتی نیست و نیازمند تلاشی سخت و شبانهروزی است. اما در نهایت حسی که از آن پیدا میکنید، ارزش آن همه تلاش و سختی را خواهد داشت، به ویژه هنگامی که عکاسی حرفه اصلی شما باشد و برای کسب درآمد زندگیتان روی آن حساب کنید.
تقلید بهترین شیوه برای شروع است
برای گام اول میتوانید تلاش کنید به شیوه عکاس مورد علاقه خود عکاسی کنید. با فرا گرفتن ترفندهایی که عکاس مورد علاقه شما از آنها استفاده میکند، میتوانید دیدگاه آنها را کشف کنید. این امر به شما در رسیدن به بینش خلاقانه خودتان کمک فراوانی میکند. قرار نیست که در این راه شما دقیقاً یک عکس مشابه همان عکسی که فرد مورد مطالعهتان گرفته است، ایجاد کنید، فقط باید تلاش کنید که بفهمید او برای گرفتن آن عکس چه کارهایی انجام داده و سپس آن را از نو خلق کنید.
گام دوم شرکت در چالشهای عکاسی است. یک چالش یا تکلیف عکاسی راه مناسبی برای محک زدن جنبههای فنی و هنری شما در این امر است. بهتر است تکالیفی را که توسط عکاسان دیگر مورد قضاوت قرار میگیرند هم به این فعالیتها اضافه کنید. زیرا هنگامی که کار شما توسط عکاسان دیگر مورد بررسی قرار بگیرد نه تنها مشاورهی خوبی روی کارتان میگیرید، بلکه باعث میشود به اصطلاح پوست شما برای نقدهایی که بعداً در زندگی حرفهای با آنها روبرو میشوید، کلفتتر شود.
ممکن است شما به سبک خاصی از عکاسی، مثل عکاسی منظره یا عکاسی خیابانی تمایل داشته باشید. حال فکر کنید کسی شما را در عکاسی ماکرو، عکاسی معماری، پرتره یا هر سبک دیگری که به آن عادت ندارید، به چالش بکشد، آنگاه چه خواهید کرد؟ چنین موقعیتی شما را از حیطهای که به آن عادت دارید، بیرون میآورد و دانش شما را به عنوان یک عکاس به چالش میکشد، در عین حال میتواند ایدههایی در ذهن شما پدید آورد که بعدها در کار خودتان از آن استفاده کنید.
حال شما دارید از تمام دانش فنی خود در عکاسی بهره میبرید و در عمل از آن استفاده میکنید. انگار ناگهان این امر منطقی به نظر میرسد که لازم است برای ایجاد مفهوم در یک عکس، علاوه بر دانش فنی گسترده، تجربه فراوانی هم داشته باشید. عکاسی که تجربه کافی نداشته باشد مانند دکتری است که تازه دوره رزیدنت بودن خود را به پایان رسانده و قرار است جراح شود. شما به چنین شخصی اعتماد میکنید و اجازه میدهید شما را عمل کند یا ترجیح میدهید جراحی باتجربهتر این عمل را به دست بگیرد؟ در مورد عکاسی هم همین طور است، شما باید با پرداختن به موقعیتهای جدید و سبکهای مختلف تجارب جدید کسب کنید.
به عنوان یک عکاس شما باید تمام نکات عکاسی را فرا بگیرید و سبکهای مختلف را امتحان کرده و فرا بگیرید. تازه پس از تمام این تمرینها و کسب تجربهها است که میبینید سبک متمایز شما کم کم خودش را نمایان میکند، چرا که با تحقیق روی کار عکاسان مطرح کم کم فهمیدهاید با کار کدام عکاسان ارتباط بیشتری برقرار میکنید.
وضعیت خیالی
روشی که من برای عکاسی به آن رسیدهام این است که ابتدا موضوع مورد نظر را پیدا میکنم، ترکیببندی مناسب را انجام میدهم، خودم را در جو سوژه عکاسی قرار میدهم و سپس برای مدتی صبر میکنم. مزیت صبر کردن این است که در طول مدت انتظار تمام اتفاقاتی را که اطرافم رخ میدهد با تمام حس تحت نظر میگیرم و به جای داشتن هرگونه پیش فرضی از اتفاقات اجازه میدهم جهان اطرافم کار خودش را بکند. به چنین حالتی که دوربین را روی سه پایه قرار میدهیم و منتظر لحظه مناسب برای عکاسی هستیم (مثل اینکه فقط قلم مو را روی بوم نقاشی به حرکت درمیآوریم)، وضعیت خیالی میگوییم.
تابستان گذشته، هنگامی که در املاک ملی وایت سندز در نزدیکی آلاموگوردو (Alamogordo) نیو مکزیکو بودم، روی یکی از تپههای شنی نشسته بودم و به آسمان نگاه میکردم که رنگ آن از آبی سیر به سمت تیرگی میرفت، انگار قرار بود طوفانی از رعد و برق شروع شود. باد شروع به وزیدن کرد و شنهای سفید را در هوا پخش میکرد. رنگ آسمان به رنگ ارغوانی سیری که در تصویر میبینید، درآمد و شنها مانند اینکه در گردباد گرفتار شده باشند به حرکت در آمدند. در همین لحظه بود که حس کردم باید شاتر را فشار دهم و بنابراین توانستم با ترکیببندی مناسب و صبر کردن لحظهای خاص را ثبت کنم. سام ایبل (Sam Abell) می گوید:
"در ورای یک عکس فوقالعاده چیزی بیش از دانش و اطلاعات نهفته است. ما به دنبال ثبت تصویری هستیم که حس کنجکاوی بینندگان آن را برانگیزد و حتی بهتر از آن، بیننده را به فکر کردن وادار کند. مخاطب باید با دیدن یک عکس خوب از خودش سوالی بپرسد یا بدون پلک زدن مسخ نگاه کردن آن شود. همه ما می دانیم که یک عکس میتواند مردم را آگاه کند و احساسات مردم را برانگیزد. حال عکسی که در مخاطب هر دو حس را به وجود آورد، همان عکسی است که ما دوست داریم ببنیم و ثبت کنیم. یعنی دقیقاْ همان عکسی که به شما این انگیزه را می دهد که دوربین خود را بردارید و دوباره به عکاسی بپردازید".
هم ارزی
این اصطلاح برای اولین بار هنگامی مورد استفاده قرار گرفت که آلفرد اشتیگلیتز (Alfred Stieglitz) تصمیم گرفت در آثار خود چیزی فرای گرفتن یا ثبت واقعیت را به نمایش بگذارد. کارهای آلفرد، از الگوهای هندسی گرفته تا تصاویر مردم و دیگر کارهای او، به جای ثبت واقعیت موجود، ارتباطی عاطفی با شخصیت او داشتند و حس درونی او را نمایش میدادند.
واژه هم ارزی در اصل از نقاش انتزاعی معروف، واسیلی کاندینسکی (Wassily Kandinsky)، سرچشمه میگیرد. هدف او ایجاد احساس و عاطفه بیشتر در نقاشیهایش بود تا از این طریق مخاطبینی که کارهای او را میدیدند، ارتباطی عاطفی با نقاشیهایش برقرار کنند. اشتیگلیتز درست در دورانی که عکاسی فقط به عنوان ابزاری برای ثبت وقایع شناخته میشد، ایده هم ارزی را وارد روند عکاسی خود کرد. اگر بخواهیم تعریفی بسیار ساده بیان کنیم، نظریه هم ارزی عقیده دارد که رنگها، اشکال و خطوط هندسی میتوانند دقیقاً احساسات درونی فرد را منعکس کنند. آلفرد با تحقیق روی کارهای کاندینسکی موفق شد مفهوم را در کارهای خود زنده کند.
این که یک عکاس بخواهد به کارهای خود مفهوم بدهد، برای شما چه معنایی دارد؟ مفهوم در عکاسی به هیچ عنوان ترجمه تحت الفظی ایجاد یک تصویر خاص نیست. مفهوم در عکاسی راهی است که در آن از دیدگاه و نظر خود استفاده میکنید تا اثری خلق کنید که نیازی به توضیح بیشتر نداشته باشد، اثری که مفهوم خاصی را برای بیننده تداعی میکند.
هم ارزی همان چیزی است که تمام عکاسان مطرح دنیا به آن رسیدهاند و در آثار خود از آن استفاده کردهاند. هنگامی که پروژه عکاسی «مادر مهاجر» اثر دوروثی لانگ (Dorothea Lange) یا عکس «سرباز در حال سقوط» روبرت کاپا (Robert Capa) را میبینیم، فوراً تحت تاثیر قرار میگیریم و نیازی نیست حتماً بفهمیم که در ورای عکس چه میگذرد و چه مفهومی نهفته است. در عکس روبرت کاپا ترس و وحشت جنگ را حس میکنیم و در اثر دوروثی لانگ رد تردید را در نگاه مادری میبینیم که کودکانش را در آغوش کشیده است.
نقطهها را به هم وصل کنید
این که یک عکس به تنهایی قادر است یک داستان کامل را بیان کند یا مقالهای عکسدار قطعات یک روایت را در کنار هم قرار میدهد، از زیباییهای عکاسی است. یک عکس بامفهوم، مانند داستانی است که ارزش تعریف کردن داشته باشد، داستانی که مخاطب را جذب خود میکند. عکس ابزاری برای نشان دادن دیدگاه شما یا دیدگاه سوژههای عکاسیتان به مخاطب است.
یک عکاس تجربه زندگی نسل بشر را به تصویر میکشد، حال این تجربه ممکن است یک نسلکشی و قتل عام باشد یا بازگشت پیروزمندانه سربازی از میدان جنگ؛ یک عکس میتواند تصویری از درد، زیبایی، شکوه، تنفر یا هر حس دیگری باشد و عکاسان راویان بصری این احساس هستند. آنهایی که یاد بگیرند با عکسهایی که دارند، داستانی جذاب بسازند، عکاسانی موفق خواهند بود. هنری کارتیه برسون می گوید:
"تا آنجایی که من میدانم، عکس گرفتن وسیلهای برای فهمیدن است که نمی توان آن را از بقیه ابزار تجلی تصویری جدا کرد. عکاسی راهی برای فریاد زدن است، راهی برای رها کردن خود، نباید به آن به دید راهی برای اثبات یا دفاع از اصل یک فرد نگاه کرد. عکاسی یک سبک زندگی است".
کارهای تمام عکاسان مطرح دنیا تحت تاثیر کار کسانی است که پیش از آنان عکاسی میکردند و مطرح شده بودند. بعضی از ما استعدادی خدادای در ترکیببندی و زمانبندی مناسب داریم، اما به نظر شما کسانی که این مهارتها را ندارند، نمیتوانند با تلاش و کوشش آن را به دست بیاورند؟
برای اینکه بتوانید چاشنی مفهوم را به کارهای عکاسی خود اضافه کنید، راهی مشخص وجود دارد. سرعت بخشیدن به این روند نیازمند کار سخت، فروتنی و فداکاری است. باید کارتهای حافظه دوربین خود را زیر و رو کنید و به تک تک عکسهایی که گرفتهاید، نگاهی دقیقتر بیاندازید، از این طریق متوجه میشوید که چه چیزی شما را در این روند یاری میکند و چه عواملی تاثیری بر آن ندارند. باید به کتابهای چاپ شده از استادان مطرح عکاسی رجوع کنید تا دیدگاه و نگاه آنان را کشف کنید. فهمیدن دیدگاه عکاسان مطرح به شما کمک میکند با ایجاد دوباره کارهای آنان، دیدگاه خودتان را کشف کنید.
باید صبور، متفکر و مشتاق باشید و بتوانید خودتان را در موقعیتهایی نامناسب و بعضاً خطرناک قرار دهید تا مسیری هموار برای عکاسی بهتر شدن پیش روی خود قرار دهید.
برای ایجاد ارتباطی عاطفی با کارهای خود باید بتوانید به نوعی از هم ارزی برسید که خود عکسها، بدون نیاز به توضیح شما، تمام ظرفیتها را برای مخاطب بازگو کنند. بنابراین برای اینکه بخواهید در آثار خود مفهوم ایجاد کنید، لازم است که مطالعه کنید، تلاش کنید، شکست بخورید و سبکهای دیگر عکاسی را هم تجربه کنید تا بتوانید جایگاه و دیدگاه خود را بیابید و نگاه عمیقتری به عمق وجود خود بیاندازید تا متوجه شوید به چه سبک از عکاسی علاقهی بیشتری دارید.
با مطالعه آثار پدران هنر عکاسی، شما میتوانید عکسهایی به وجود بیاورید که تحت تاثیر عکسهایی قوی و معنادار هستند. استفاده از ترکیببندی، تکنیک یا فرایند کاری دیگران در آثار خود را سرقت ادبی به حساب نیاورید. اگر قرار باشد از تجربیات کسانی که پیش از شما عکاسی میکردند، بهره نبرید مثل این است که از کسی که تا به حال هیچ کتابی نخوانده و هیچ سر رشتهای از داستان نویسی ندارد بخواهید رمانی بسیار زیبا و پرمفهوم بنویسد.
برای دویدن اول باید راه رفتن یاد گرفت.