قوانین و مقررات کامل بازی بدمینتون هر رشته ی ورزشی باید دارای مقررات و قوانین خاصی باشد تا آن ورزش به شکل مطلوب اجرا شود و وحدت عمل در بین مجریان و عوامل آن رشته ی ورزشی به وجود اید و پیشرفت یک نواخت ان را ممکن سازد. کتاب قوانین بدمینتون که از سوی فدراسیون بدمینتون جمهوری اسلامی ایران به چاپ رسیده مشتمل بر 17 قانون است و فرا گرفتن و اجرای آن ها برای علاقه مندان و فراگیران این رشته ضروری است. قانون اول زمین بازی و وسایل مورد نیاز: *زمین بازی به صورت مستطیل است.زمین بازی یک نفره و دو نفره بر روی هم منطبق هستند و معمولا در مسابقات از این نوع زمین استفاده می شود و کم تر از زمینی که به شکل یک نفره خط کشی شده باشد استفاده می گردد. *طول زمین یک نفره 40/13 متر و عرض ان 18/5 متر و طول زمین دو نفره 40/13 و عرض ان 10/6 متر است. * عرض کلیه ی خطوط زمین برابر 40 میلی متر است که باید به راحتی قابل تشخیس باشد و ترجیحا با رنگ سفید یا زرد ترسیم شود. تمام خطوط جزء زمین بازی هستند و اگر به هنگام بازی شاتل بر روی خط فرود آید داخل محسوب می گردد. *در صورت کم بودن فضای کافی برای خط کشی زمین دو نفره می توان اقدام به خط کشی زمین یک نفره نمود. *سقف سالن باید دارای ارتفاع مناسب حداقل 10 متر باشد. *برای ترسیم زمین بازی یک نفره باید فاصله ی دو گوشه ی زمین به طور مورب 366/14 متر و در زمین دو نفره این فاصله باید 723/14 متر باشد. *پایه های تور به ارتفاع 55/1 متر باید به طور عمودی بر روی خطوط طولی زمین دو نفره قرار گیرد.این پایه ها ضمن برخورداری از ایستایی و استحکام لازم ، بدون در نظر گرفتن این که بازی یک نفره یا دو نفره اجرا می شود باید بتواند تور را با کشش مناسب حفظ نماید. *چنانچه استقرار پایه ها بر روی خطوط طولی زمین بازی میسر نباشد باید روش هایی برای نشان دادن تلاقی خط طولی زمین با تور ابداع نمود. *تور باید از جنس نخ یا الیاف نازک و ظریف با ضخامت یک نواخت و به رنگ تیره ساخته شده باشد و طول شبکه های ان نباید کمتر از 5/1 و بیشتر از 2 سانتی متر باشد. *عرض یا پهنای تور 76 سانتی متر و طول آن حد اقل 1/6 متر است و بر لبه ی بالایی آن نوار سفید رنگی به عرض 5/7 سانتی متر وجود دارد تا حاشیه ی بالایی آن برای بازیکنان واضح تر و مشخص تر باشد و طناب یا سیم نگه دارنده ی تور هم باید از درون آن عبور داده شود. *ارتفاع تور از سطح زمین در طرفین و روی پایه ها 55/1 متر و در وسط حد اقل 4/52/1 متر است.
قانون دوم شاتل: *شاتل از مواد طبیعی (پر) و یا از مواد مصنوعی (پلاستیک) ساخته می شود. شاتل بازی های رسمی بدمینتون از نوع پر طبیعی است ولی برای تمرین و یا بازی های منطقه ای می توان از نوع پلاستیکی آن نیز استفاده نمود. *جنس شاتل از هر ماده ای که ساخته شده باشد باید از نظر مشخصات (پرواز ،سرعت و....)مطابق استاندارد شاتلی باشد که از ماده ی طبیعی ساخته شده است و پایه ی آن (محلی که پرک ها به ان متصل می شوند) از جنس چوب پنبه که لایه ای از چرم آن را پوشانده و یا نوع مخصوصی از لاستیک انتخاب شود. *گفتنی است که اجرای تمرین ومسابقه با شاتل های پلاستیکی تا حد زیادی از کیفیت و زیبایی کل بازی و همچنین از کیفیت بازی فردی بازیکنان می کاهد. *شاتل باید دارای 16 پرک باشد که به پایه متصل اند.طول پرک ها می تواند از 62 تا 70 میلی متر متغیر باشد.ولی طول آن ها در یک شاتل به یک اندازه است و به صورت دامن و چتر با نخ یا وسیله ی مناسب دیگری محکم به هم متصل شده اند. *قطر دایره ی فوقانی شاتل که پرک ها ان را به وجود اورده اند بین58 تا 28 میلی متر و قسمت تهتانی ان گرد است. *وزن استاندارد شاتل با توجه به شرایط جوی و منطقه ای 74/4 تا 50/5 گرم متغیر است. *هر نوع شاتل بدمینتون اعم از طبیعی و یا مصنوعی باید دارای ابعاد و وزن قانونی ذکر شده باشد.اما به سبب تفاوت موجود در خاصیت قدرت جاذبه ی زمین و شرایط اب و هوایی منطقه تغیر تا میزان 10 درصد نسبت به ابعاد و وزن قانونی شاتل قابل قول است. *بر اساس موارد ذکرشده ی قبلی در اصول کلی از قبیل سرعت و نحوه ی پرواز شاتل در قوانین نمی توان تغیراتی ایجاد کرد. اما با اجازه و زیر نظر تشکیلات هر کشور می توان حالت استاندارد شاتل را تحت شرایط خاص برای ارائه ی بازی بهتر و یا با توجه به شرایط خواص اقلیمی و جوی تغیر داد.
قانون سوم ازمایش سرعت شاتل: *برای آزمایش شاتل از ضربه ی آندر هند استفاده کنید به طوری که زاویه ی شاتل با زاویه ی باز به طرف بالا و به موازات خط طولی پرواز کند.محل زدن ضربه باید روی خط انتهایی زمین باشد. *شاتل استانداد پس از زدن ضربه آزمایش در حد فاصل 53 تا 99 سانتی متری از خط انتهایی زمین فرود می اید.
قانون چهارم راکت: *راکت وسیله ای برای اجرای بازی است و از قسمت های زیر تشکیل شده است: دسته ی راکت، صفحه، سر، میله، گلو و قاب راکت. *دسته قسمتی از راکت است که با دست بازیکن گرفته می شود و کلفتی آن در راکت های مختلف اندکی متفاوت است. *صفحه قسمتی از راکت است که بازیکن به وسیله ی آن به شاتل ضربه می زند. *سر دور تا دور صفحه را احاطه کرده است. *میله دسته را به سر راکت وصل می کند *گلو اگر وجود داشته باشد میله را به سر راکت وصل می کند. *قاب به سر،گلو، میله و دسته ی راکت گفته می شود. * قاب راکت نباید بیشتر از 68 سانتی متر باشد و عرض آن نباید از 23 سانتی متر تجاوز کند. *صفحه ی راکت باید مسطح باشد و به صورت مشبک به وسیله ی رشته های باریک زه کشی شود.این رشته ها که تمام سطح صفحه را می پوشانند به طور متناوب از زیر و روی هم عبور داده می شوند.زه کشی باید در تمامی سطح راکت یکنواخت صورت گیرد و تراکم قسمت وسط و سایر قسمت ها یکنواخت و مساوی باشد. *طول سطح داخلی راکت نباید بیشتر از 28 سانتی متر و عرض آن از 22 سانتی متر تجاوز کند. *طول صفحه ی راکت نباید بیش از 29 سانتی متر و عرض آن بیش از 23 سانتی متر باشد. زمانی صفحه ی راکت از جهت طول بلندتر می شود که صفحه ی راکت جای گلو را بگیرد و این جایگزینی نباید بیش تر از 5/3 سانتی متر باشد.در این حالت طول صفحه ی راکت نباید از 33 سانتی متر تجاوز نماید. *راکت باید عاری از هر نوع برجستگی یا شیئی اضافی باشد به جز در مواردی که برای استحکام بیشتر راکت و زه و یا برای ایجاد تعادل در وزن راکت طرح ریزی شده است. نوار هایی که به دسته ی راکت بسته می شود قابل قبول است.اما در تمام موارد اشیای ضمیمه شده باید از نظر اندازه و محلی که به کار رفته اند قابل قبول باشند. *بازیکن مجاز نیست از وسایلی که شکل راکت را تغیر می دهد استفاده نماید. قانون پنجم وسایل مورد تایید: *فدراسیون جهانی بدمینتون تنها مرجع تصمیم گیرنده برای تایید یا عدم تایید وسایل زیر از جهت انطباق آن ها با استاندارد های تعیین شده است:راکت-شاتل-وسایل بازی و نمونه های جدیدی از وسایل بازی که به بازار عرضه می شوند. *اخذ چنین تصمیماتی می توند راسا از جانب فدراسیون جهانی صورت گیرد و یا انکه از جانب گروه های ذی نفع از قبیل بازیکنان،کارخانه های تولید کننده ی وسایل ورزشی،سازمان ها و فدراسیون های ملی و اعضای مربوط به فدراسیون جهانی پیش نهاد شود.
قانون ششم قرعه کشی: *قبل از شروع بازی باید قرعه کشی اجرا شود و برنده ی قرعه حق انتخاب یکی از دو حالت زیر را دارد: 1 زننده یا گیرنده ی اولین سرویس باشد. 2زمین بازی را انتخاب و بازی را از آنجا شروع کند. *طرف بازنده ی قرعه حق انتخاب یکی از دو امکان باقی مانده را دارد.
قانون هفتم روش شمارش امتیازات: مسابقه ی بدمینتون همیشه به صورت دو گیم از سه گیم اجرا می شود و برنده بازیکن یا بازیکنانی هستند که دو گیم را به نفع خود خاتمه دهند مگر آنکه قبلا تصمیم دیگری گرفته شده باشد. *طرفی که زودتر به امتیاز 21 برسد برنده ی گیم محسوب می شود. *اگر امتیازات به برابر 20 برسد طرفی برنده ی گیم خواهد بود که دو امتیاز متوالی را کسب نماید. *اگر امتیازات به برابر 29 برسد طرفی برنده ی گیم خواهد بود که امتیاز 30 را به دست اورد.
قانون هشتم تعویض زمین: بازیکنان باید در موارد زیر زمین را تعویض کنند: *پس از پایان گیم اول *قبل از شروع گیم سوم *در گیم سوم یا در مسابقات یک گیمی وقتی یک طرف به امتیاز 11 رسیده باشد. *اگر داور یا بازیکنان فراموش کنند زمین هارا تعویض نمایند باید به محض اگاهی از اشتباه زمین ها را بدون تغیر در امتیازات کسب شده تعویض نمایند. این تعویض باید زمانی اجرا شود که شاتل در جریان بازی نباشد.
قانون نهم سرویس: *یک سرویس صحیح دارای مشخصات زیر است: *زمانی که زننده و گیرنده ی سرویس در مکان مناسب قرار گرفتند ، نباید عمدا باعث تاخیر در اجرای سرویس شوند. *زننده و گیرنده ی سرویس باید به صورت مورب در داخل محوطه سرویس و بدون تماس با خطوط محوطه سرویس قرار گیرند. *از لحظه ی شروع ضربه ی سرویس تا پایان آجرای آن باید قسمتی از هر دو پای بازیکن ( زننده و گیرنده ی سرویس ) در حالتی ثابت ، با زمین تماس داشته باشند. *سرویس زننده حتما اولین ضربه را به پایه ی ( سر ) شاتل وارد نماید. * هنگام برخورد راکت با شاتل زننده ی سرویس ، تمام شاتل باید از کمر سرویس زننده پایین تر باشد. * راکت زننده ی سرویس در لحظه ی زدن ضربه به شاتل باید به سمت پایین امتداد داشته باشد به صورتی که تمامی سر راکت تمامی سر راکت از تمامی دست حامل راکت بازیکن پایین تر باشد. * حرکت راکت زننده ی سرویس باید از شروع تا هنگام برخورد راکت با شاتل ، به طرف جلو ادامه داشته باشد و با یک حرکت یکنواخت ، راکت به شاتل زده شود. * پرواز شاتل پس از ضربه راکت باید به طرف جلو و بالا باشد و از روی تور عبور کند. به طوری که اگر در بین راه با مانعی برخورد نکند در داخل زمین گیرنده سرویس یا روی خطوط آن فرود آید. * اگر سرویس بر اساس شرایط ذکر شده به درستی زده نشود خطای زننده محسوب می گردد. * هنگام زدن سرویس اگر راکت به شاتل برخورد نکند خطا محسوب می شود. * زمانی که بازیکنان در مکان های مناسب حالت آماده ایستاده باشند اولین حرکت سر راکت زننده سرویس به معنای شروع سرویس است. * زننده ی سرویس نباید قبل از آمادگی کامل گیرنده ی سرویس اقدام به زدن سرویس نماید. اما اگر از طرف گیرنده ی سرویس اقدامی برای پاسخ دادن صورت پذیرد ، این اقدام دلیل آمادگی وی برای دریافت شاتل تلقی می شود. * زمانی سرویس شروع خواهد شد که راکت زننده ی سرویس به شاتل برخورد نماید و یا این که هنگام زدن سرویس شاتل برخورد با راکت به روی زمین بیفتد. * در بازی های دو نفره هم بازی ها هر طرف می توانند در هر نقطه ای از زمین قرار بگیرند به شرط آنکه مانع زننده یا گیرنده سرویس نشوند.
قانون دهم بازی یک نفره: زمین های زننده و گیرنده ی سرویس : * بازیکنان باید سرویس را از زمین سمت راست بزنند یا دریافت کنند در صورتی که دارای امتیاز صفر یا زوج باشند. * بازیکنان باید سرویس را از زمین سمت چپ بزنند یا دریافت کنند ، در صورتی که دارای امتبازی فرد باشند. * شاتل باشد به طور متناوب توسط سرویس زننده و گیرنده رد و بدل شود تا شاتل از جریان بازی خارج و رالی به نفع یکی از بازکنان به اتمام برسد. سرویس زدن و کسب امتیاز: * اگر گیرنده مرتکب خطا شود یا شاتل در زمین او فرود آید ، سرویس گیرنده یک امتیاز کسب می کند و سرویس به نفع او عوض می شود. ضمنا حق زدن سرویس با او خواهد بود.
قانون یازدهم بازی های دو نفره زمین های زننده و گیرنده سرویس: * هنگام شروع گیم زننده سرویس باید سرویس را از زمین راست ارسال کند ( تا زمانی که امتیاز او صفر یا در امتیاز زوج است). * وقتی امتیاز زننده فرد باشد سرویس باید از زمین چپ ارسال شود. * محل استقرار یا زننده ی سرویس متناسب با جابجایی زننده به زمین راست یا چپ و با توجه به امتیاز کسب شده تغییر می کند، یعنی برای یار زننده حالت بر عکس است. * بازیکنی که در زمین مورب است ( نسبت به بازیکن زننده ی سرویس در طرف مقابل ) باید گیرنده ی سرویس باشد. * تنها گیرنده ی قانونی سرویس حق پاسخ گویی به سرویس ارسال شده را دارد و اگر توسط یار او جواب داده شود یا شاتل با بدن و لوازم او تماس پیدا کند، خطا محسوب می شود و یک امتیاز به طرف مقابل تعلق می گیرد. *سرویس در هر نوبت باید به طور متناوب از زمین ها ی چپ یا راست زده شود. *بازیکنان گیرنده نباید زمین های خود را عوض کنند و فقط با زدن سرویس و کسب امتیاز این امر ممکن می شود. *ترتیب بازی و وضعیت قرار گرفتن در زمین ها: *بعد از زدن نوبتی سرویس ،زدن شاتل توسط هر یک از دو بازیکن اشکالی ندارد تا زمانی که رالی به پایان برسد. *بعد از دریافت نوبتی سرویس بازیکنان می توانند شاتل را در هر مکان طرف خود بزنند تا زمانی که رالی خاتمه یابد. *شمارش امتیازات: *اگر از گیرنده ی سرویس خطایی سر زند و یا شاتل در زمین او فرود آید زننده ی سرویس یک امتیاز به دست می آورد.سپس زننده ی سرویس از زمین دیگر سرویس خواهد زد. *بعد از برگشت سرویس بازیکنان می توانند در هر جای زمین خود به شاتل ضربه بزنند. *سرویس _در هر گیم حق زدن سرویس به صورت متناوب: *از اولین زننده ی سرویس گیم که سرویس را از سمت راست شروع کرده است. *به یار اولین گیرنده ی سرویس منتقل می شود.یعنی سرویس باید از زمین سمت چپ زده شود. *از بازیکن طرف اولین زننده ی سرویس که مطابق امتیاز خود در زمین مربوطه ایستاده است. *به بازیکن طرف اولین گیرنده ی سرویس که طبق امتیاز خود در زمین مربوطه ایستاده است منتقل می شود. *هیچ بازیکنی نباید خارج از نوبت قانونی سرویس بزند یا دریافت نماید یا دو سرویس متوالی را بزند یا دریافت نماید.(به جز موارد پیش بینی نشده) توجه:اگر در بازی دو نفره اشتباه جا به جایی روی دهد اشتباه باید اصلاح شود بدون اینکه تغیری در امتیازات داده شود. *هر یک از بازیکنان برنده یا بازنده در گیم بعد می توانند اولین زننده یا اولین گیرنده باشند.
قانون دوازدهم اشتباهات محوطه ی سرویس: *این اشتباه منجر به از دست دادن سرویس یا امتیاز نمی شود و هنگامی رخ می دهد که بازیکن: *خارج از نوبت خود سرویس زده باشد. *اشتباها از طرف دیگر زمین سرویس زده باشد. *به طور اشتباه در سمت دیگر زمین برای دریافت سرویس بایستد و سرویس زده شود. چنانچه به دلیل وجود اشتباه در محوطه ی سرویس به جا داده شود،با اصلاح اشتباه سرویس تکرار می شود. یادآوری:قبل از زدن سرویس داور باید درست ایستادن زننده وگیرنده ی سرویس را در نظر داشته باشد. قانون سیزدهم خطاها: هر یک از موارد زیر خطاست و منجر به از دست دادن سرویس یا امتیاز می گردد: *چنانچه سرویس صحیح زده نشود. *اگر شاتل به هنگام بازی: *خارج از محوطه ی زمین بازی فرود اید. *از روی تور عبور نکند. *با سقف یا دیوار اطراف زمین تماس پیدا کند. *با بدن یا لباس بازیکن تماس پیدا کند. *با هر شئ یا فردی در اطراف زمین برخورد نماید. *اگر در جریان بازی محل برخورد راکت با شاتل در زمین بازیکنی که ضربه می زند نباشد و در فضای حریف باشد. *زمانی که شاتل در جریان بازی است اگر بازیکن: *با راکت،بدن یا لباس خود با تور و نگهدارنده های تور برخورد نماید. *تجاوز راکت و بدن بازیکن از بالای تور به درون زمین حریف. *با راکت یا بدن خود از زیر تور به زمین حریف تجاوز نماید و مانع ضربه زدن و یا باعث انحراف توجه او شود. *اگر شاتل روی تور باشد وحریف قصد ضربه زدن داشته باشد ولی مانع ضربه زدن او شود. *اگر بازیکن عمدا تمرکز حریف خود را به هم بزند مانند ایجاد سرو صدا و یا حرکات غیر عادی و خصمانه و نظایر این ها. *اگر شاتل در جریان بازی: *به وسیله ی راکت بازیکن با کمی مکث زربه زده شود. *به وسیله ی بازیکن دو ضربه ی متوالی و مجزل به شاتل وارد شود. *به وسیله ی بازیکن یا هم بازی او دو ضربه ی مجزا ومتوالی زده شود. *پس از برخورد راکت بازیکن شاتل به قسمت عقب زمین همان بازیکن ادامه ی حرکت دهد. *اگر بازیکن مرتکب خلاف شود و آن را تکرار نماید و سماجت ورزد. *اگر شاتل در زمان زدن سرویس روی تور و یا بعد از عبور از آن در فضای زمین حریف به تور گیر کند. قانون چهاردهم به جا: *به جا برای نگه داشتن بازی از سوی داور و در صورت نبودن داور از سوی بازیکن اعلام می شود. *برای هر اتفاق پیش بینی نشده و یا تصادفی به جا داده می شود. *اگر شاتل روی تور در حال صعود ویا در حال نزول به تور گیر کند و به حالت اویزان قرار گیرد به جا داده می شود به جز هنگام سرویس. *اگر زننده و گیرنده ی سرویس با هم و به طور همزمان در هنگام سرویس مرتکب خطا شوند به جا اعلام می گردد. *اگر زننده ی سرویس قبل از آن که گیرنده ی سرویس آماده ی دریافت باشد اقدام به زدن سرویس نماید به جا اعلام می گردد. *اگر در جریان بازی شاتل بشکند و سر آن به طور کامل از بقیه ی قسمت ها ی شاتل جدا شود به جا اعلام می گردد. *اگر داور خط محل فرود شاتل را ندیده باشد و نتواند تصمیم بگیرد به جا داده می شود. *اگر به جا داده شود بازی بدون افزایش امتیاز ادامه می یابد و بازیکنی که زننده ی سرویس بوده است مجددا سرویس می زند.
قانون پانزدهم شاتل خارج از جریان بازی: شاتل زمانی در جریان بازی نخواهد بود (به اصطلاح مرده است) که: *پس از برخورد با تور به آن بچسبد و یا به حالت آویزان روی تور باقی بماند. *به تور یا پایه های تور برخورد کند و در حال فرود بر روی زمین بازی باشد که خود اقدام به زدن ضربه نموده است. *با سطح زمین تماس پیدا کند . *خطا و یا به جا اعلام شده باشد.
قانون شانزدهم تداوم بازی،رفتار ناشایست،مجازات: *بازی باید به طور مداوم از شروع اولین سرویس تا پایان مسابقه ادامه یابد به جز در موارد مجاز که در قوانین پیش بینی شده است. *زمان استراحت: *در هر گیم وقتی امتیاز به 11 می رسد یک استراحت فنی که حداکثر 60 ثانیه است داده می شود. *بین گیم اول و دوم و یا بین گیم دوم و سوم حد اکثر 120 ثانیه وقت استراحت وجود دارد که در تمام مسابقات رعایت می شود. یاداوری:برای مسابقاتی که تحت پوشش تلویزیون اند ممکن است سر داور تصمیم بگیرد که زمان استراحت الزاما به طور کامل اجرا شود. *تعویق بازی: *به ضرورت و بر حسب شرایطی که خارج از کنترل باشد داور می تواند بازی را به مدت زمان ضروری به حالت تعلیق در آورد. *تحت شرایط خاص سر داور ممکن است تعویق بازی را از داور درخواست نماید. *در شرایط تعویق بازی ادامه ی بازی بر اساس امتیازات قبل از توقف بازی است. *تاخیر در بازی: *تحت هیچ شرایطی بازی نباید برای استراحت،تجدید قوا،راهنمایی و نفس گیری بازیکن به تاخیر بیفتند. *داور تنها مرجع تصمیم گیری جهت تعویق بازی است. *راهنمایی و ترک زمین: *علاوه بر زمان های استراحت و تعلیق بازی در شرایطی که شاتل در جریان بازی نیست بازیکن اجازه ی دریافت راهنمایی از خارج زمین را دارد. *بازیکن بدون اجازه ی داور حق خروج از زمین را ندارد. *بازیکن نباید: *عمدا موجب تاخیر یا توقف بازی شود. *مرتکب رفتاری ناشایست شود یا با ایجاد تغیر در حالت شاتل و یا وارد کردن خسارت موجب تغیر در سرعت و پرواز ان شود. *رفتار خصمانه و اهانت آمیز داشته باشد. *بازیکن به سبب رفتار ناشایست مسئول است و خطا کار محسوب می شود. *داور موظف است در صورت نقض قوانین به ترتیب زیر عمل نماید: *به طرفی که مرتکب رفتار ناشایست شده است اخطار بدهد. *خطای طرف متخلف را که قبلا به او اخطار داده است اعلام نماید.داور میتواند با خطای اول بازیکن سرداور را نیز مطلع نماید. *در صورت تداوم رفتار ناشایست و یا ارتکاب رفتار شنیع و بسیار زشت یا نقض قانون بی درنگ به سر داور کزارش دهد. زیرا سر داور تنها مرجع قانونی سلب صلاحیت بازیکن خاطی است.
قانون هفدهم مسئولان و وظایف ان ها: *سرداور بالاترین مقام مسئول در بازی ها و رویداد هایی است که در یک مسابقه رخ می دهد و بازی قسمتی از ان است. *داور تعیین شده برای بازی مسئول قضاوت بازی و کنترل زمین و اطراف ان است و باید گزارش خود را به سر داور ارائه دهد. *اگر زننده ی سرویس به هنگام اجرای سرویس مرتکب خطا شود داور سرویس ان را اعلام می نماید. *داور خط موظف است داخل یا خارج بودن شاتل را نسبت به خطوط زمین مشخص و اعلام نماید. *تصمیم هر مسئول در حیطه ی وظایف خود نهایی خواهد بود. *داور باید: *حامی و مجری قوانین بدمینتون باشد و اگر خطا یا به جا رخ دهد آن را اعلام نماید. *در صورت وقوع اعتراض و پیش آمدن بحث قبل از این که سرویس بعدی زده شود تصمیم نهایی خود را اعلام نماید. *مطمئن شود که بازیکنان و تماشاچیان در جریان پیشرفت بازی قرار گرفته اند . *در انتخاب یا تعویض داوران خط و سرویس با سر داور مشورت نماید *در صورت تعین نشدن سایر مسعولان بازی وظایف آن ها را به عهده بگیرد. *در صورت ناتوانی مسئول تعیین شده از اظهار نظر و نمایش علامت ندیدن به جای او اعلام رای نماید و یا اینکه به جا بدهد. *فقط اعتراظات مربوط به قوانین بازی را به سر داور گزارش دهد.
برچسبها: آشنایی کامل با قوانین و مقررات بازی بدمینتون به نق
کافی نت سهنديه سه شنبه چهاردهم اردیبهشت ۱۳۹۵ادامه مطلب